stefinindia.reismee.nl

week 1

Dinsdagochtend zijn we rond half 11 vertrokken naar een outdoor clinic om daar te gaan helpen bij de verzorging van de patiënten (dressings, bloeddruk en injecties). Toen we aankwamen stonden er een 100 tal personen aan de ingang te wachten om geholpen te worden. We hebben ons geïnstalleerd en voor we alles goed en wel hadden voorbereid stonden de eerste patiënten al in ons lokaal. In het begin verliep alles vrij chaotisch omdat niemand uitleg had gekregen over hoe en wat we moesten doen en iedereen die binnenkwam had een briefje bij van de dokter met wat we moesten uitvoeren maar dit was in het Bengaals genoteerd dus hier waren we niet veel mee. Na enige tijd hadden we door hoe alles verliep en ging het allemaal wat vlotter. Na 2.5u waren we hier klaar en zijn we terug naar het indoor center gegaan.

In de namiddag hebben we eerst weer 2u vrij gehad om iets te eten en wat te ontspannen. Daarna stond er een meeting op het programma met een vrouw van de organisatie die ons een uitleg ging geven over India. Het begon allemaal heel boeiend maar na iets meer dan een uur straffe verhalen te vertellen in een lokaal van ongeveer 35 graden was het voor de meesten wel echt genoeg geweest.

Omstreeks 6u hadden we opnieuw een meeting gepland staan, deze keer met dokter Sujit, het hoofd van IIMC. Normaal gezien zijn deze meetings heel lang en niet zo interessant volgens de andere volunteers maar deze keer waren we na 20 min al klaar omdat er nog een kookles op het programma stond. De kookles was niet echt een kookles, het was eigenlijk meer gewoon samen koken. Rond half 10 ’s avonds kregen we dan eindelijk ons eten, meer dan welkom want iedereen had wel een serieuze honger. Hierna was het nog ongeveer een uur naar huis met de tuktuk en dan eindelijk slapen.

Woensdagochtend zijn 2 personen van IIMC ons rond half 8 ’s ochtends komen oppikken aan het guesthouse omdat we ons hadden opgegeven voor het network program. We moesten ongeveer 3u rijden tot onze eindbestemming, een school van IIMC waar we eens gingen kijken hoe alles daar verloopt en er stonden ook enkele huisbezoeken op het programma. De autorit van 3u door een prachtige natuur en deels onverharde wegen is voorbijgevlogen omdat ik zo gefascineerd was door alles rondom ons. Het bezoek aan de school was best interessant omdat we zo een beeld krijgen van hoe de kinderen hier naar school gaan. We hadden ook iemand bij van IIMC die goed Engels sprak en ons veel extra uitleg gaf over de totale werking. Hierna hebben we enkele huizen bezocht in een aangrenzend dorpje vlak naast school. In dit dorp voelde ik mij 200 jaar terug in de tijd, ze leefden heel primitief, landbouw, visvangst, veeteelt… dit is waar de mensen hiervan leefden. Het was een geweldige ervaring!

In de namiddag zijn we naar de markt gegaan 5 min van het indoor center, dit is een vrij grote markt die zich deels op het treinspoor bevindt. Hier hebben de vrouwen wat typische kledij gekocht van India en wat eten voor ’s avonds. ’s Avonds heb ik voor de eerste keer gewassen, een hele nieuwe ervaring voor mij. We moeten onze was hier doen met de hand en in een emmer. We hebben ook geen warm water dus dit moeten we ook nog eens opwarmen alvorens we kunnen wassen.

Donderdagvoormiddag stond er weer een outdoor clinic op het programma, dezelfde als waar ik maandag geweest ben. Vandaag was het wel veel drukker, maar er was een hele klas verpleegkunde studenten uit India aanwezig dus veel werk was er niet voor ons. In de namiddag ben ik samen met Britt de rondes gaan doen in het indoor center, hier moeten we de parameters gaan opnemen en kijken naar de patiënten of er iets speciaals is tegenover de vorige keer. Het was voor mij de eerste keer en het was niet zo makkelijk omdat ze alles hier anders doen dan in België en het was dus wel wat zoeken naar een goede manier van werken.

Omstreeks half 5 zijn we mogen doorgaan omdat er een concert gepland stond aan het victoria memorial georganiseerd door het consulaat van Italië. Vermits we met 6 Italianen in het guesthouse zitten zijn we hier maar eens gaan kijken. Het victoria memorial gebouw is echt prachtig, het mooiste gebouw van Kolkata denk ik. Het bleek om een klassiek concert te gaan op een geweldige locatie, de muziek was niet zo mijn stijl maar het was wel een leuk om te zien. Na het optreden wouden de Italianen nog snel even iets gaan zeggen tegen de Italiaanse muzikanten. Ze raakten al snel een half uur de praat (ik verstond er helemaal niets van) en plots vertelden ze ons dat we werden uitgenodigd om mee te gaan eten als gasten met de consult en de leiders van het orkest. We hebben dit natuurlijk niet afgeslagen en zijn dan naar een heel chique Italiaans restaurant gebracht in het centrum van Kolkata. Op de menukaart stonden allemaal typische Italiaanse gerechten (pizza, pasta…), echt een zaligheid na 5 dagen Indisch eten. We hebben allemaal een pizza gegeten, bier gedronken, ijs en tiramisu gegeten als dessert, kortom echt een geweldige avond!

Vrijdag ben ik samen met Britt een school gaan bezoeken op 3u rijden van het indoor center. Chapone had gevraagd of er 2 man mee kon gaan, maar we wisten eigenlijk niet wat ons te wachten stond. Toen we aankwamen aan de school waren alle kinderen in de school heel enthousiast, volgens mij zien ze enkel blanke personen als chapone er met de volunteers komt. Ik voelde mij hier wel redelijk ongemakkelijk bij, iedereen staarde ons heel de tijd aan. We mochten in de school gaan rondkijken en met de kinderen spelen. Al snel hadden we door dat niemand hier Engels sprak dus dit was wel moeilijk om te snappen wat er allemaal gebeurde in deze school. We ons 2u bezig gehouden met het bezoeken van de school en het spelen met de kinderen terwijl chapone de school aan het opmeten was voor renovatie en aanpassingen. ’s Avonds hebben Britt en ik wortelpuree gemaakt omdat we nog eens zin hadden in iets typisch Belgisch.

Zaterdag ben ik in de voormiddag nog maar eens naar een outdoor clinic geweest, nog een andere dan de rest van de week, ongeveer een uur rijden van de indoor clinic. Het was er heel rustig, waarschijnlijk omdat het weekend is. We hebben er de dressings gedaan en bloeddruk gemeten. In de namiddag hebben we ons proberen nuttig bezig te houden met wat kleine opdrachten van dr. Sujit. S’ avonds hebben we gezellig met iedereen in het guesthouse wat spelletjes gespeeld en wat gedronken op het dakterras van ons huis.

Zondag, vandaag dus, heb ik voor de eerste keer eens kunnen uitslapen. Er stond niets op het programma dus heb ik rustig wat voor school gewerkt en wat ontspannen. Deze avond gaan we naar de cinema, een echte bollywood film kijken!