stefinindia.reismee.nl

Eerste indruk

Zaterdagochtend omstreek 4.30u ben ik thuis vertrokken naar de luchthaven van Dusseldorf in Duitsland om van daaruit samen met Britt en Lotte naar Kolkata te vliegen met tussenstops in Abu Dhabi en New Delhi. Onze eerste vlucht werd uitgevoerd door Etihad airways, echt een heel mooie ervaring! Een heel comfortabele vlucht met goed eten en drinken. De volgende 2 vluchten hebben we gekozen voor Jet airways , een maatschappij uit India die redelijk goedkoop is om onze prijs wat te drukken maar deze vluchten waren meer dan oké. Na een totale reistijd van bijna 30u zijn we dan eindelijk aangekomen in Kolkata.

Iemand van de organisatie is ons komen ophalen op de luchthaven en heeft ons naar het guesthouse gebracht waar we 8 weken zullen verblijven. Tijdens de rit van ongeveer 1u werd al heel snel duidelijk dat het verkeer in India echt enorm chaotisch verloopt, ik snap er helemaal niets van! (verkeersregels zijn er niet denk ik) Eindelijk aangekomen in ons guesthouse zijn we warm onthaald door de andere studenten die hier al ongeveer 2 weken zijn, bijna allemaal studenten vanuit Europa (Italië, Duitsland, Spanje) en ook 1 student uit Japan.

Een paar studenten stelden voor om meteen het stad in te gaan om eens te gaan kijken want het was een nationale feestdag in India, holi, een feestdag dat iets te maken heeft met goden en de wisseling van de winter naar zomer voor zover ik het begrepen heb. Het feest wordt getypeerd door de vele kleuren, iedereen in de stad loopt rond met kleurenpoeder en beklad elkaar met kleuren en wenst elkaar een happy holi, echt heel leuk. Na enige tijd wandelen hoorden we veel muziek in een achtergelegen plein, dit bleek om een familiefeest te gaan van een familie die holi aan het vieren waren. Al snel werden we spontaan uitgenodigd om mee te komen vieren, we kregen lokaal eten, veel drank (plaatselijke drank maar ook bier en sterke drank) en er werd veel gedanst en gefeest! echt een geweldige ervaring!!

De volgende dag stond de eerste stagedag op het programma, we hadden afgesproken om 9u aan het ontbijt omdat we rond half 11 op de stageplaatst werden verwacht. Maar zoals alles in India speelt tijd niet zo veel rol, iedereen komt altijd en overal te laat, dus half 11 werd al snel 11u. Eens aangekomen in de outdoor clinic werd mij door de andere studenten vertelt wat mijn taak was voor de komende 2.5u want meer was het niet. Bloeddruk meten, wondzorg en inspuitingen zetten, dat was alles dat ons te doen stond. Daarna was het tijd voor de middagpauze, die uiteindelijk 4u heeft geduurd denk ik. 's middags kunnen we voor 10 roepie (15cent) een middagmaal eten in de indoor clinic, dit is elke dag dezelfde maaltijd: rijst met aardappelen, een licht pikante saus en wat groenten. Na de middag werden we rondgeleid in de indoor clinic en hebben we ons moeten inschrijven als student hier in het ziekenhuis, dit heeft ook weer zeker een uur geduurd en met 5-6 tussenstations, heel normaal hier.

's Avonds hebben we snel iets afgehaald om te eten aan de kant van de weg. Na het avondmaal omstreeks 21u hebben we met een paar studenten besloten om een echte typische bollywood movie te kijken, zelden zo een slechte film gezien maar wel heel hard gelachen. Het is nog een beetje aanpassen aan de lokale gewoonten hier maar dat komt zeker in orde!

greetzz

Lisette

Ziet er allemaal heel gevarieerd uit Stef, een mooie ervaring.
Geniet ervan!